Leerlingenbegeleiding

Visie

Sportschool Meulebeke is een school met een specifiek profiel. Ons studieaanbod focust zich op sport en wetenschappen en onze school is onlosmakelijk verbonden met ons internaat. Dat zorgt ervoor dat onze leerlingen 5 dagen op de 7 samenleven en samenwerken en daardoor krijgt ons zorgbeleid een prominente plaats.

Aan de basis van onze visie op zorg en de manier waarop we ons zorgbeleid willen vormgeven, liggen de grondbeginselen van ons pedagogisch project met de 5 pijlers:

“Sportschool Meulebeke coacht jongeren in hun persoonlijke, sociale, lichamelijke en intellectuele ontwikkeling.
We bieden elke leerling fysieke en emotionele veiligheid.
Onze medewerkers dragen dagdagelijks onze waarden uit: positivisme, teamspirit, respect, zelfdiscipline en verantwoordelijkheidszin.”

Binnen het zorgbeleid vertaalt zich dat als volgt: We willen onze jongeren opleiden en coachen tot gezonde jongvolwassenen die positief in het leven staan en goed in hun vel zitten, die respect hebben voor zichzelf, de groep mensen met wie ze samenleven en de omgeving waarin ze vertoeven. Jongvolwassenen die de nodige zelfdiscipline aan de dag leggen om elke dag bij te leren (zowel op theoretisch en sportief vlak als voor het leven) en die op het einde van de rit een verantwoorde keuze kunnen maken voor hun verdere toekomst.

Leerlingenbegeleiding op maat

Ons beleid leerlingenbegeleiding vertrekt steeds vanuit het zorgcontinuüm. Maatregelen zijn steeds gericht op de ontplooiingskansen van alle leerlingen met het oog op maximale leerkansen voor alle leerlingen.

  • Fase 0

    Brede basiszorg = voor alle leerlingen / door het ganse schoolteam

  • Fase 1

    Verhoogde zorg = voor leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften / door de vakleerkrachten of zorgcoördinator

  • Fase 2

    Uitbreiding van zorg = voor leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften / het CLB start een HGD-traject / betrekken van externe partners bv ondersteuningsnetwerk

  • Fase 3

    IAC (= individueel aangepast curriculum): onderwijs op maat / hulp bij eventuele overstap

De 4 begeleidingsdomeinen


Het beleid leerlingenbegeleiding situeert zich in 4 begeleidingsdomeinen: leren en studeren, psychosociaal functioneren, preventieve gezondheidszorg en onderwijsloopbaanbegeleiding en het is een samenspel tussen 4 partijen, nl het schoolteam, de leerlingen en hun ouders en externe partners.
Verbinding en dialoog vanuit wederzijds respect nemen een belangrijke plaats in, vandaar dat we inzetten op een verbindend schoolklimaat.

Leren en studeren

Om goede resultaten te behalen is het o.a. belangrijk om effectief te studeren. Hierbij gaat het om studievaardigheid, studiegewoonten en studiemotivatie, maar ook om extra ondersteuning voor leerlingen met leerproblemen.

Tijdens de les reiken de verschillende vakleerkrachten studietips aan voor hun vak en krijgen de leerlingen ook de mogelijkheid om extra oefeningen te maken (preventieve remediëring). Leerlingen die het wat moeilijker hebben met de leerstof krijgen remediëringsoefeningen of kunnen remediëringslessen bijwonen (curatieve remediëring).

Op het internaat worden er van maandag t.e.m. donderdag elke dag 2 studiemomenten voorzien. Wie daar nood aan heeft, kan op persoonlijke aanvraag terecht bij 2 van de opvoeders voor individuele studiebegeleiding. De zorgcoördinator begeleidt ook leerlingen waar nodig.

Ook ouders betrekken we graag bij de ondersteuning van hun kind bij het studeren tijdens het weekend. Dankzij de Planner op Smartschool kunnen ze volgen welke taken of testen voorbereid moeten worden.
 

Psychosociaal functioneren

Hierbij staat het welbevinden van de leerlingen centraal. Elke leerling moet de kans krijgen om zichzelf te zijn, rekening houdend met de andere leerlingen en het schoolteam. We vinden het belangrijk dat we jongeren kunnen ondersteunen en begeleiden in hun groei naar jongvolwassenen als ze het wat moeilijker hebben naar gedrag of emotioneel welzijn toe. De leerlingen kunnen terecht bij om het even welke leerkracht of opvoeder, lid van het directieteam of zorgcoördinator.

Als school willen we vooral inzetten op preventie d.m.v. verbindende communicatie en herstelgericht werken indien het fout loopt.

Zowel op school als op internaat wordt er ook extra aandacht besteed aan groepsverbindende activiteiten. Denken we maar aan de outdoorstages, de (cirkel)gesprekken, de teambuildingsactiviteiten …

Preventieve gezondheidszorg

Als sportschool kunnen we ons zeker vinden in de leuze “een gezonde geest in een gezond lichaam”. Vandaar dat we een gezonde levensstijl promoten op school en doorheen de onderwijsloopbaan van de leerlingen ook aandacht besteden aan acties en workshops hieromtrent, dit zowel op school als op internaat.

In het 3de jaar wordt er ook een laatste contactmoment met het CLB voorzien voor een check-up en nog enkele (herhaal)vaccinaties.

Onderwijsloopbaanbegeleiding

Leerlingen moeten op het einde van hun 4de en 6de jaar een studiekeuze (beroepskeuze) gaan maken. Onderwijsloopbaanbegeleiding betekent dat we de leerlingen willen begeleiden en ondersteunen in het maken van een verantwoorde keuze.

De 6des worden in hun keuzen geholpen door het CLB, mevr Vande Velde (1 van onze leerkrachten), de klascoaches en eventuele vakleerkrachten d.m.v. infosessies, gesprekken en het bijwonen van de SID-in beurs.

Informeren & communiceren

Ons beleid leerlingenbegeleiding is een taak van het ganse schoolteam waarbij de leerling centraal staat. Daarom is het belangrijk dat de nodige informatie uitgewisseld wordt en dit gebeurt op verschillende manieren:

      zorgfiche bij de digitale inschrijving, eventueel aangevuld met een intakegesprek met ouders en/of leerling indien nodig

     portretterende klassenraden aan het begin van het schooljaar

      informele overlegmomenten tussen leerkrachten, opvoeders en zorgcoördinator

     het leerlingenvolgsysteem van Smartschool

      tweewekelijks zorgteam + maandelijkse CEL leerlingenbegeleiding

     3 begeleidende klassenraden gedurende het schooljaar waar leerkrachten, leden van het directieteam, opvoeders, de zorgcoördinator en eventuele ondersteuners op aansluiten

-      3 of 4 oudercontacten per jaar op vaste momenten

-      gesprekken met ouders op andere momenten indien nodig

-      het directieteam, leerkrachten, opvoeders en de zorgcoördinator zijn gemakkelijk te bereiken via Smartschool of via de telefoon