Pedagogisch project

Onze pedagogische aanpak stoelt op het self-government gedachtengoed.

Self-government of zelfbestuur is een systeem waarin een individu/groep zichzelf bestuurt zonder tussenkomst van een externe autoriteit.

Vertaald naar de context van Sportschool Meulebeke betekent dit dat leerlingen maximaal de kans krijgen om verantwoordelijkheid op te nemen binnen en te participeren aan het school-en internaatgebeuren. Zij geven hierbij elke dag het maximum van zichzelf.

Medewerkers van de school fungeren als coach om leerlingen te ondersteunen in dit leerproces.

Self-government stoelt op 5 belangrijke pijlers/waarden:

  1. Verantwoordelijkheidszin

  2. Zelfdiscipline

  3. Respect

  4. Teamspirit

  5. Positivisme

Onze pijlers

Ons self-government logo

Om het self-government gestalte te geven hanteren we verschillende methodieken:

  •   Jaarlijks wordt een presidium aangeduid: een aantal laatstejaarsleerlingen, verkozen door de leerlingen en het personeel, krijgen extra taken en verantwoordelijkheden. Zij ondersteunen de dagdagelijkse werking, vertegenwoordigen hun medeleerlingen op de schoolraad en organiseren teamversterkende activiteiten voor de ganse groep.

  • Diezelfde taken en verantwoordelijkheden krijgen de klasoversten en internenverantwoordelijken maar dan op klasniveau/niveau van de internaatleefgroep.

  •  De leerlingen-en internenraad wordt bemand door alle klasoversten en internenverantwoordelijken. De raad komt maandelijks samen onder het voorzitterschap van het presidium en bespreekt ideeën, knelpunten, voorstellen tot actie, …

  • Via ons karweisysteem staan alle leerlingen in beurtrol in voor een aantal karweien op school en internaat. Samen houden we de school net.

  •  We hebben diverse werkgroepen waar leerlingen deel van uit maken om vorm te geven aan onze PR, het schoolbal, de 100-dagenviering,…

  • We stimuleren en faciliteren peer support: een aantal leerlingen worden opgeleid om oog en oor te hebben voor medeleerlingen die het wat moeilijker hebben. Ze bieden ondersteuning en leren gepast doorverwijzen.

  • We zetten in op peer teaching: wie sterk is in een bepaald vak geeft uitleg aan wie de leerstof moeizamer verwerkt. Dit kan tijdens of buiten de verplichte studietijd.

  • Ons uniform staat symbool voor onze samenhorigheid en weerspiegelt onze teamspirit.

  • We houden elke morgen appel. Iedereen zorgt dat hij stipt op tijd is en in perfect uniform is. Een dagelijkse oefening in discipline!

  • Ook onze ouders doen en denken mee! Als ouder draag je mee onze waarden uit. We coachen samen en trekken aan hetzelfde zeel. Wie wil, kan deel uitmaken van de ouderraad en zit zo mee aan het roer van onze school.

 Kortom: samen vormen we een hechte gemeenschap waar iedereen vanuit zijn of haar talent mee vorm geeft aan het groter geheel.